Göteborgs universitet
April 3, 2025
Universitetsadjunkt i omvårdnad
Göteborg
Universitetsadjunkt i omvårdnad

Diarienummer PAR 2025/256

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Institutionen för vårdvetenskap och hälsa är nationellt och internationellt ledande inom personcentrerad vård vilket genomsyrar såväl utbildning, forskning som innovation. Institutionen är sektionsvis organiserad i form av akademiska miljöer vilka utgörs av tvärvetenskapliga profilområden: Vård vid långvariga tillstånd; Diagnostik och vård vid akuta och kritiska tillstånd samt Lärande och ledarskap för hälsoprofessioner. Institutionens administrativa personal är organiserad i en administrativ enhet. I de akademiska miljöerna integreras den samlade kompetensen i syfte att främja kvalitet i utbildning, forskning och samverkan.

Vid institutionen bedrivs professionsutbildningar till sjuksköterska, röntgen-sjuksköterska, barnmorska och specialistsjuksköterska. Grundutbildningarna till sjuksköterska och röntgensjuksköterska leder både till en yrkesexamen och filosofie kandidatexamen. Barnmorskeprogrammet och specialistsjuksköterskeprogrammet med olika inriktningar leder till yrkesexamina i kombination med filosofie magisterexamina. Vidare ges uppdrags-utbildningar samt fristående kurser på avancerad nivå, vilket ger möjlighet till fortsatta studier fram till en mastersexamen inom något av institutionens huvudområden; omvårdnad, radiografi och vårdpedagogik. Vid institutionen bedrivs också utbildning på forskarnivå inom vård-vetenskap.

Anställningen är placerad främst inom enheten Kliniskt Träningscentrum, KTC, vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa. KTC är en resurs för studenter vid Sahlgrenska akademin och är en simulerad vård- och rehabiliteringsmiljö där studenterna genomgår metodundervisning, simulering och teamarbete.

Ämne

Omvårdnad.

Ämnesbeskrivning

Inom disciplinen omvårdnad utvecklas kunskap om hälsa, ett gott liv trots sjukdom eller funktionshinder och om fridfull och värdig död. Omvårdnad utgår från behov och problem relaterade till hälsa och ohälsa och till det dagliga livet, men också människors resurser och förmåga att hantera problem. I omvårdnad är det inte ohälsa/sjukdom/funktionshinder i sig, utan människors reaktioner och tolkning av sin sjukdom som är i fokus. Centralt i omvårdnaden är en nära relation mellan sjuksköterska, patient och närstående.

Arbetsuppgifter

I arbetsuppgifterna ingår att, på ett pedagogiskt och strukturerat sätt, planera, undervisa, examinera och utvärdera kliniska färdigheter, simuleringsbaserad undervisning, inter-professionellt lärande för institutionens utbildningar samt kontinuerligt arbeta med pedagogisk utveckling. Vidare ingår i tjänsten att ha metodansvar och delkursansvar i kurser på institutionen där undervisning på KTC bedrivs. I och med undervisningens kliniska prägel, kan delar av anställningens arbetsuppgifter med fördel förläggas inom hälso- och sjukvården genom samverkansavtal för att möjliggöra bibehållen klinisk kompetens samt att vara uppdaterad inom de kliniska momenten i undervisningen. Undervisning och handledning kan även bli aktuellt på inom andra sektioner på institutionen, liksom gemensamma uppdrag som att handleda examensarbete och att vara kontaktlärare under Verksamhetsförlagd utbildning, VFU. Arbetet sker i nära samverkan med kursansvariga lärare, kliniskt verksamma handledare, amanuenser samt övrig personal på KTC. Administrativa uppgifter relaterade till utbildningsverksamheten ingår. Även andra arbetsuppgifter kan förekomma och anställningens innehåll kan komma att förändras över tid.

I anställningen ingår att aktivt verka för att uppnå institutionens målsättning och verksamhetsplan vilket bland annat innebär att aktivt bidra till att utveckla den akademiska miljön. Därutöver förväntas det att alla medarbetare deltar i de planerade gemensamma sammankomster och aktiviteter som anordnas på institutionen.

Den sökande ska undervisa på svenska och engelska.

Behörighet

Behörighet för anställning som lärare finns angivna i Göteborgs universitets anställningsordning.

Genomgått högskoleutbildning på lägst avancerad nivå inom vad som av arbetsgivaren bedöms vara ett relevant område, visad pedagogisk skicklighet samt sjuksköterskeexamen och svensk sjuksköterskelegitimation.

Behärska svenska och engelska i både tal och skrift är ett krav.

Bedömningsgrunder

Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i Göteborgs universitets anställningsordning.

I första hand bedöms klinisk och pedagogisk skicklighet och i andra hand administrativ och organisatorisk skicklighet.

Vid bedömning av klinisk skicklighet läggs särskilt vikt vid aktuell patientnära arbetslivserfarenhet inom sluten- och/eller akutsjukvård och förtrogenhetskunskap gällande kliniska färdigheter.

Vid bedömningen av den pedagogiska skickligheten ska särskild vikt läggas vid pedagogisk kompetens med erfarenhet av undervisning/studenthandledning, gärna enligt Peer Learning. Särskilt meriterande är erfarenhet av undervisning i kliniska färdigheter och simulering samt forskningsbaserad och teorianknuten undervisning av studenter i klinisk kontext. Meriterande är en pedagogisk erfarenhet av att utföra, undervisa och planera metoder kopplade till sjuksköterskans profession. Instruktör i medicinsk simulering och/eller HLR är också meriterande liksom handledarutbildning för handledare av studenter inom verksamhetsförlagd utbildning. Den pedagogiska skickligheten skall vara väl dokumenterad så att även kvaliteten kan bedömas.

Vid bedömning av den administrativa och organisatoriska förmågan ska särskild vikt läggas vid förmåga att hantera digitala verktyg och MS Office. Erfarenhet av planering, uppföljning, prioritering av arbete på ett effektivt sätt samt förmåga att hålla tidsramar och att arbeta strukturerat utifrån en medvetenhet om mål och kvalitet.

Visad samarbetsförmåga och flexibilitet inom både lärare- och studerandegrupper samt goda relationskapande egenskaper är viktiga då institutionen arbetar utifrån ett personcentrerat förhållningsätt.

Vi kommer i denna rekrytering att göra en helhetsbedömning av kompetens och skicklighet, i syfte att kunna anställa den sökande som bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla arbetsuppgifterna och då bidra till en positiv utveckling av verksamheten.

Anställning

Tillsvidare, heltid (100%). Provanställning tillämpas. Placering vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa. Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Övriga upplysningar

Saknar den sökande formell högskolepedagogisk utbildning vid Göteborgs universitet förväntas den sökande att senast inom ett år från anställningstillfället ha genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt tillägnat sig motsvarande kunskaper. Prövningen av sådana högskolepedagogiska meriter ska ske i särskild ordning i enlighet med beslut av rektor.

Intervjuer, provföreläsningar och referenstagning kan bli aktuella innan beslut om anställning fattas.

Internationellt rekryterad personal erbjuds upphandlat relocationpaket samt upphandlad tjänst skattemöte/Global Mobility.

Göteborgs universitet

👍 Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ansök